Utstill. arkitekt Stein Adler Bernhoft, -Utviklingsenheten i MiST / Museene i Sør-Trøndelag
ICAMT 44th. Annual Conference, 6.-8. september 2018, Helsinki/Espoo, Finland
Denne internasjonale 2018-årskonferansen i regi av ICAMT, (International Committee for Architecture and Museum Techniques), der undertegnede også er styremedlem, ble avholdt i Helsinki/Espoo-området. Tema og konferansetittel var:
«Museum Architecture and Exhibition Techniques & Exhibitions Design»
ICAMT-konferansens tittel er bred og mangfoldig i all sin betydning, og konferansen bar også preg av dette, i forhold til de høyst ulike museene og utstillingene som ble presentert og besøkt i Helsinki, Espoo og nærliggende områder.
Dette gjør det også vanskelig å definere en «rød tråd» for denne reiserapporten…
I tillegg til befaringer på de respektive museene, var det som vanlig også avsatt tid til mange presentasjoner, (papers), av internasjonale utstillingsprosjekt fra flere av de rundt 60 deltakerne. Her var alt fra total restaurering av et av den tsarens sommer-residenser utenfor St. Petersburg, til nytt museum for trans-personer i Colombia!
Finland og finsk formgivning har tydeligvis, (og velfortjent), en stor internasjonal status, og dette gjenspeilte seg i den store deltakelsen. Foruten de nordiske og baltiske land, var det også kolleger fra Tyskland, Nederland, Russland, Italia, Frankrike, Belgia, Portugal, Georgia, Brasil, Japan, Sør-Korea m. fl.
Lokal arrangør for årskonferansen, var ICAMT styremedlem Eeva Kyllonen, som hadde lagt ned et stort forarbeid. Som et resultat av dette fremstod konferansen derfor som en av de mest vellykkete i regi av ICAMT.
Og hva var det egentlig vi fikk se og oppleve…?
Mangfold er som tidligere nevnt et gjennomgående stikkord, med alt fra veletablerte kunstmuseer i Helsinki og Espoo til øko/naturmuseum inne i de finske skoger, og friluftsmuseum i skjærgården utenfor Espoo. Museene hadde også store variasjoner arkitektonisk, og i forhold til når de ble etablert. For min egen del, og som praktiserende utstillingsarkitekt, er jeg vel så opptatt av arkitekturen og bygningen som skal «huse» de respektive utstillingene, som utstillingene i seg selv.
Og akkurat her er Finland et spennende land i så måte!
Om jeg skal velge meg ut et spesifikt museum i denne reiserapporten, så velger jeg å vektlegge museet WeeGee som er plassert sentralt i Tapiola/Espoo. Og når man snakker om «sentralt» i Espoo blir det hele litt spesielt… Espoo er Finlands nest største by regnet i folketall. Den har likevel ikke noe større sentrum å fremvise.
Den ene konferansedagene ble avholdt her, og jeg fikk da et godt innblikk i hvordan museet fungerte for publikum, med sine klart definerte og varierte soner, der noen har store glassflater ut mot den tilstøtende bjørkeskogen, mens andre er omgjort til en såkalt «black box» i ulike størrelser.
I tillegg til WeGee, bød konferansedagene også på museumsbesøk til museer som Haltia Natur- og økologimuseum, Archipilago Museum Pentela, (et idyllisk friluftsmuseem ute i skjærgården ved Espoo), Amos Rex kunstmuseum som nettopp har bygget ut under bakkenivå og ellers blitt renovert, beliggende sentralt i Helsinki. Utover dette også besøk og presentasjoner Bymuseet i Helsinki, samt Päivälehti Museum, som er et presse-, trykke-, og mediamuseum i Helsinki.
Og personlig avsatte jeg en dag ekstra, kun for å vandre gatelangs med kamera og nyte «alt» av arkitektoniske inntrykk, som favorittbyen min, Helsinki, kan by på!